Hur får man ett ehandelsbolag att växa?

Hur får man ett ehandelsbolag att växa? 2013 var ett ganska svagt år för oss på Headler. Vi gjorde förvisso en hel del bra saker, styrde upp struktur och kundservice bland annat, men vår tillväxt var ganska låg (hörlurar var också årets julklapp året innan dvs 2012, vilket såklart drev upp försäljningen oväntat bra det året). Försäljningen ökade dock inte 2013, mycket på grund av att vi hade fokus på annat håll (genom att starta startupbolaget Osom, nu sålt, och på att satsa hårdare på vår webbyrå Grebban). När vi sålde Osom kände vi, nu måste vi börja växa igen. Så mycket outnyttjad potential och tusen möjligheter.

Och växt har vi, särskilt i Q2. Exempelvis, över 100% tillväxt omsättningsmässigt mot samma månad förra året (då var det en av våra bästa månader under hela förra året ska sägas också) och över 100% mot förra månaden (maj alltså).

Det intressanta med ehandel är att det sällan är en eller två saker som gör att man växer, utan många småsaker. När vi började lägga upp en taktik för hur vi ska se till att Headler växer hade vi många idéer på hur detta skulle gå till. Det visade sig vara en stor blandning av alla dessa som fungerade. Här är sammanfattning över några saker vi gjort som fungerat.

Sortiment

Kort och gott, vi har utökat snabbt och fortsätter göra så. För att ha möjlighet till att göra detta jobbar vi i många fall med ”on demand”-sortiment, dvs vi skeppar direkt från leverantör á la dropshipping eller helt enkelt köper in från resp leverantör först när någon beställt produkten. På så sätt kan vi utöka sortimentet snabbt utan att ta så mycket lagerrisk. En viktig lärdom från detta är hur viktigt det är att kommunicera leveranstid. På de produkter vi inte har i vårt egna lager skriver vi alltid längre leveranstid på redan på produktnivå, för att skapa rätt förväntningar på kunderna.

Ny betalningsleverantör

  • Vi bytte till Klarna Checkout 1 maj

Vi har varit nöjda med våra tidigare betalningsleverantörer Payson, Sveawebpay och Paypal men just nu är Klarna Checkout den absolut bästa betalningsflödet på den svenska marknaden (särskilt för mobilen). Och yes, konverteringen har ökat av det. Enda nackdelen är att de idag inte har stöd för företagsköp. Tills detta är löst har vi en beställningssida för företag separat (via epost).

Aktiv prissättning

  • Reviderat priserna oftare och mer aktiva på prisjämförelsesajterna

Något Niclas Heurlin mfl brukar prata om värdet av dynamisk prissättning. I många fall kan man vinna ordrar eller få in kunder på att vara smart och lägga sig rätt prismässigt. Historiskt sett har vi varit ganska dåliga på detta och reviderat priserna ganska sällan. Nu har vi börjat jobba med aktiv prissättning. Inte dynamisk, för vi har inget system eller avancerade regler kring det (som t.ex. Enferno har), men vi ändrar priserna lite oftare. I gengäld har vi kraftigt ökat vår försäljning via prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner.

Nyhetsbrev

  • Skicka nyhetsbrev oftare

Under våren märkte vi en tydlig korrelation mellan de veckor vi skickade nyhetsbrev och inte. Försäljningen ökade alltid mer de veckorna.  Det var inte det att nyhetsbrevet nödvändigtvis gav jättemånga ordrar som vi kunde härleda till det men vi blev top-of-mind för folk.  Sedan dess har vi skickat nyhetsbrev mycket mer kontinuerligt, mellan 2 och 6 gånger per månad. Några lärdomar av detta har varit att har man ett riktigt bra erbjudande (t.ex. 20% rabatt) så ger det mycket sämre resultat att bara skicka ut det i ett enda nyhetsbrev. Effekten blir mångdubblad genom att skicka påminnelsemail om erbjudandet t.ex. 1 dag innan det går ut.

Google Adwords

  • Börjat jobba med Google Adwords

Historiskt sett har vi inte jobbat med Google Adwords alls, vilket är ganska otroligt med tanke på hur viktigt det är för många andra ehandlare. Vi har testat det några korta perioder men i extremt liten skala. Under våren har vi börjat testa oss fram med googleannonsering och optimerat oss fram till att få det att fungera ganska bra. Fortfarande är sökmotoroptimering med de organiska resultaten mycket viktigare för oss (t.ex. en 1a position på ordet hörlurar) men cpc blir allt viktigare. Också för att kunna få in ordrar på nya märken och modeller snabbare, innan vi hunnit få de att ranka bra i organiska resultatet.

Sociala medier

  • Posta på Facebook kontinuerligt
  • Blogga kontinuerligt (med internlänkar)

Det är svårt att se en tydlig effekt av sociala medier men helt klart finns den, särskilt för att hålla oss ”top-of-mind” till befintliga kunder. Troligtvis ökar vår trovärdighet ganska markant genom att vara duktiga på sociala medier, vilket har gjort det till ett viktigt vapen i tillväxttänket. Vi jobbar med vår egen blogg i någon slags ”content marketing”-anda men den är i mångt och mycket även ett seo-verktyg, där vi kan få internlänkar till nya märken och modeller snabbt. När vi gör våra nyhetsbrev, återanvänder vi innehållet till bloggen.  En sak vi märkt när vi sponsrar inlägg på Facebook-sidan är att de ofta får bättre effekt om man fyller i att den ska synas i flera dagar. Man kan välja så de syns i flera dagar istället för en, så t.ex. de 50kr i budget man lagt på den posten sprids ut över 2-7 dagar.

Affiliateprogram

  • Startat affiliateprogram

Ännu en sak vi inte haft igång fast vi vetat att vi borde är affiliateprogram. Tills nyss har vi inte jobbat med affiliates alls. Nu kör vi Adrecord (signa upp här) och har sett det sakta men säkert öka senaste tre månaderna. Det är fortfarande ganska små nivåer men i takt med att vi hittat några duktiga affiliates att jobba med börjar det ge resultat. Viktig lärdom här är att det krävs en hel del arbete för att hitta bra affiliates. Affiliateprogram är inget självspelande piano, även om det är en av de minst tidskrävande marknadsinsatserna.

Så för att sammanfatta…

Det är många olika saker som gjort att vi börjat växa ordentligt igen. Kortfattat kan man säga att allt åsyftar till dessa tre områden, som ju i sig självt kan sammanfattas i ”kunderbjudande”:

  1. Sortiment
  2. Trafik & Konvertering
  3. Attraktivitet

Vi har dock en lång resa kvar för att växa mer. Här är några fler saker som antagligen skulle göra att vi kan växa ännu mer i framtiden:

  • Bättre sajt (framförallt interaktionsdesign och navigation)
  • Göra sajten responsive
  • Bättre SEO (mer länkar till sajten, fler och bättre landningssidor, bättre content)
  • Bättre Adwordsoptimering (mer dynamiskt, automatiserat och aggressivt)
  • Retargeting

Och under juli ska vi testa radioreklam i Stockholm för att se hur det fungerar. Spännande och lärorika tider!

178 Kommentarer

  1. click here skriver:

    You should be a part of a contest for one of the most useful websites on the net.

    I will highly recommend this website!

  2. click here skriver:

    At this time I am ready to do my breakfast, after having my breakfast coming yet again to
    read additional news.

  3. read more skriver:

    Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was super
    long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying
    your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m
    still new to the whole thing. Do you have any tips for rookie blog writers?
    I’d certainly appreciate it.

  4. here skriver:

    Very quickly this web page will be famous among all blogging and site-building viewers,
    due to it’s good posts

  5. website skriver:

    This excellent website certainly has all of the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  6. If you would like to take much from this piece of writing then you have to apply these strategies to your
    won webpage.

  7. get more info skriver:

    I don’t know whether it’s just me or if everybody else experiencing problems with your blog.
    It seems like some of the written text in your posts are running off the
    screen. Can someone else please provide feedback and let me
    know if this is happening to them too? This may be a problem with my browser because I’ve had this
    happen previously. Appreciate it

  8. Optus webmail skriver:

    thanks for sharing such as blog

  9. Optus webmail skriver:

    Payson, Sveawebpay, and Paypal have been our previous payment providers. But right now, Klarna Checkout is the absolute best payment flow on the Swedish market (especially for mobile). And yes, conversion has increased by it. The only downside is that today

  10. website skriver:

    Even so, the greatest wagers come from the elections of political figures.

  11. đọC Mã VạCh

    SuperWebb » Blog Archive » Hur får man ett ehandelsbolag att växa?

  12. rankerx 2021 skriver:

    It gives the impact that your actions are natural instead off automatic.

  13. rankerx guide skriver:

    Blog post advertising and marketing iis still amongst the leading ways to go.

  14. RankerX sustains the largest number of web 2.0 websites, which is considered to
    be the foun diamond of Search Engine Optimization.

  15. On the go and also wish to take a look at your project
    noot a problem, use your phone!

  16. Digitalmarketing skriver:

    Hey, We are providing digital marketing services. I think this is a really great blog article.Thanks Again. Keep writing.

  17. Poker Domino 99 skriver:

    You should be a part of a contest for one of the highest quality
    websites on the net. I am going to highly recommend
    this website!

  18. Global Message Here this outcome
    https://ivermectinstrom.com stromectol ivermectin

  19. JimEUROB skriver:

    [url=https://tadalafilnov.com/]buy tadalafil uk[/url]

  20. Rhinox skriver:

    Nice Post. Thanks for sharing

  21. EvaEUROB skriver:

    [url=http://viagrathe.com/]viagra 60 mg[/url]

  22. Renew marriage vows

    SuperWebb » Blog Archive » Hur får man ett ehandelsbolag att växa?

  23. major Energy skriver:

    major Energy

    SuperWebb » Blog Archive » Hur får man ett ehandelsbolag att växa?

  24. NickEUROB skriver:

    [url=http://orderivermectinpills.com/]ivermectin lotion for scabies[/url]

  25. MaryEUROB skriver:

    [url=https://buysildenafiltab.com/]3 viagra pills[/url]

  26. stainless steel skriver:

    Your substance about hardened steel pipe fittings has been on my perusing list for some time now, and I generally anticipate new articles. It’s truly charming to peruse your posts since they’re elegantly composed. You’ve made an interesting mix of data and humor in your substance, and I’m certain different perusers will concur.

  27. ENROL NOW with the best Makeup Academy in Mumbai for access to India’s best makeup courses in Mumbai. BHI is India’s Rank #1 makeup and hair academy in Mumbai, which has in store for the students the best makeup courses in Mumbai. Hence, at BHI, you will also get a chance to learn from top celebrity artists from all across the globe.

Lämna en kommentar