Starta ehandel (you can do it!)

Foto: Tobias Björkgren

För två veckor sedan föreläste jag på Vinterminglet SSMX om hur vi tog Headler från idé till verklighet på tre månader. Jag pratade om hur vi gjorde konkret, hur tankarna gick och vad vi lärt oss hittills. Min huvudpoäng var dock att det är superenkelt att starta ehandel idag och att fler borde göra det. Eftersom min föreläsning blev väldigt uppskattad och många både twittrade och pratade efteråt om hur sugna de blev på att starta ehandel efter att ha lyssnat på mig, så tänkte jag utveckla och sprida samma tankar även i bloggform. Minus själva storyn om Headler, denna gång. Enjoy!

Så, varför ska man starta ehandel? Det finns många fördelar med ehandel framför andra affärsverksamheter, bland många andra:

  • Inte lika kapitalintensivt och behöver inte så stort startkapital som en fysisk butik
  • Affärsmodellen är mer eller mindre definitiv och du behöver inte tillskillnad från t.ex. Spotify, Twingly, Bambuser och många andra startups utveckla en affärsmodell från scratch. Sälja fysiska saker har en inarbetad affärsmodell.

En stor fördel kring ehandel som förbättrats avsevärt bara de senaste tre åren är infrastrukturen. Idag finns inarbetad, enkel, billig och skalbar infrastruktur för att starta ehandel. Med infrastruktur menar jag:

  • Logistik och lagerhantering
  • Support och kundhantering
  • Ehandelsplattformar
  • Betalningslösningar
  • Marknadsföring
  • Leverantörer/distributörer
  • Kunskap och hjälp

Alla dessa delar är viktiga för en ehandel och nu finns äntligen alla dessa tjänster billiga, enkla och skalbara. För bara några år sedan fanns inga bra logistik- och lagerhanteringsföretag som man kunde outsourca de delarna till, billigt. Idag finns det flera stycken bra leverantörer av sådana tjänster (med billiga fraktavtal!) som gör det i princip både enklare, billigare och smidigare att komma igång än att börja packa och posta paket själv hemma från sin lägenhet.

Likaså har ehandelsplattformarna blivit både bättre och billigare senaste åren. Idag finns bra ehandelslösningar som kostar från en eller ett par hundralappar i månaden, som är väldigt bra. Marknadsföring aldrig varit billigare. PR, SEO, sociala medier, Facebookannonser och Adwords är extremt billigt och oftast t.o.m. gratis att komma igång med. Vill man ha hjälp med den biten går det även att jobba helt prestationsbaserat både med Adwords och Affiliate. Framförallt, framförallt, börjar dock kunskap och information bli tillgängligt + spridas till alltfler. Ehandel.se och Hyper Islands Ecommerce Manager-program är två bra exempel på det (vi får dock hoppas att Hyper Island fokuserar på entreprenöriella biten av ehandel så inte alla fastnar ute hos de stora befintliga aktörerna…).

All denna infrastruktur gör ehandel väldigt enkelt. Startsträckan har aldrig varit kortare att komma igång och det enda som fattas är lite inspiration, ett jävlaranamma och en idé om vad som ska säljas. Just do it! (det är ju faktiskt kul!)

Så finns det inget speciellt man bör tänka på när man startar ehandel? Jodå, vi har lärt oss lite på vägen. Några viktiga lärdomar (läs även vårt tidigare inlägg om lärdomar här):

  • Se till att ha ”Googlingsbara” produkter. Det är en väldigt, väldigt stor fördel att sälja produkter från varumärken som folk Googlar på. Nischer eller produkter där det inte finns några eller få tydliga varumärken (eller där ingen Googlar sådana) har en stor nackdel eftersom de får färre ord att bli hittade på i Google. Helst ska man sälja saker där både nischen (t.ex. ”hörlurar” eller ”in-ears”), varumärkena (t.ex. Urbanears) och produkterna (t.ex. Urbanears Plattan) är sådant folk Googlar på. Jämför hörlurar mot t.ex. strumpor där det endast finns ett eller två stora varumärken (som de flesta ehandlare inom nischen säkert inte säljer) och endast ett fåtal modeller. Att ranka högst upp på ”strumpor” och ”sockor” ger säkert en hel del, men den långa svansen försvinner…
  • Desto större sortiment, desto större försäljning. Ha dubbelt så många produkter och du säljer dubbelt så mycket. Ja, så är det faktiskt. Så se till att inte bara sälja en produkt med en modell, utan många produkter med många modeller. Tvärtom vanliga fysiska butiker tjänar man på att ge besökarna större valmöjlighet och framförallt – få en större svans i Google.
  • Den första tiden går det mesta av tiden till att bara komma överens och även om det blir bättre efterhand, så är det fortfarande uppemot 50% av tiden som bara går åt till att diskutera, vrida och vända, och komma överens om saker. Att göra saker, eller producera, är det som går fort. Underskatta dock inte pratandet, det är där allt börjar och det är där man lär känna både sig själv, sin verksamhet och sin butik. Utan prat blir det dessutom ganska tråkigt :)
  • Ha inte för stor förhoppning om varje trafikkälla. Vi får de flesta besökarna från Google, Facebook och Twitter men ärligt talat är det den stora bredden som blir styrkan. Bara för att man har en FB-sida med många fans, man finns med på Prisjakt, eller rankar högt upp på ”hörlurar” i Google, så kommer man inte bli rik och sälja som ett troll. Ha bredd, testa mycket, och försök få in besökare från alla håll och kanter. Lita inte på att ni fortsätter ranka i Google. It won’t last forever. Det finns en anledning till att etablerade butiker jobbar hårt med varumärkesbyggande. Direkttrafiken till ditt varumärke/sajt är den enda du kan lita på i längden.
  • Det är sjukt lätt att vara bäst. De flesta större ehandlare är lata och köper hellre tv-reklam än att skriva grymt innehåll till sina produktsidor. Idag krävs det väldigt, väldigt lite för att sticka ut och vara bättre än de flesta andra ehandlare. Särskilt inom vissa nischer, förstås, men även generellt. Var lite snyggare, ha lite bättre support, starta en blogg eller se bara till att ha de bästa specifikationerna och beskrivningarna på produktsidorna (kanske t.o.m. ett videoklipp där man presenterar produkten?) så kommer du vara mer innovativ än både CDON och Netonnet varit de senaste 5 åren. Ehandlare generellt är så inriktade på siffror att de glömmer bort att en snygg design, bra texter och ett starkt varumärke också konverterar bra i längden. Som sagt, det är sjukt lätt att vara bäst (på nåt sätt). Det vore ju dumt att inte utnyttja den möjligheten.

På scenen förutspådde jag en boom i antalet nya ehandlare under 2011. Jag tänker härmed uppmana er att låta mig få rätt. You can do it!

wiiiiiiiiiiiiiiiie

16 Kommentarer

  1. Jonny Elofsson skriver:

    Grym artikel! Jävlaranammat och prestationsbaserat med affiliate tycker jag är de bästa tipsen. 😉

  2. Jens Østgaard skriver:

    Bra och motiverande inlägg! Det här vill jag sprida vidare.

  3. Bra skrivet inlägg och nyttiga synpunkter Anton! Kommer du föreläsa mer om detta? I Göteborg kanske?

  4. Anton skriver:

    Tack hörrni! Sprid gärna vidare :)

    @Christian: tack! Mycket möjligt att jag kommer föreläsa mer om detta. Har fått lite erbjudanden, bland annat i Göteborg. Stay tuned eller tipsa om ställen jag borde prata på! :)

  5. Eric skriver:

    Bra skrivet som vanligt Superanton! :)

  6. Nolingo skriver:

    Kanonbra. Nominera Anton och Eric till årets prestation inom ehandel här: http://nordicecommerceknowledge.se/award/kategorier/ Det har jag gjort :) /Peter

  7. Anton skriver:

    Du är bäst, @nolingo. Tack!

  8. Diana Svensk skriver:

    Grymt skrivet. Det här var väldigt använbart för oss som jobbar på vår ehandel just nu. Tack!

  9. Anton skriver:

    Tack Diana! Hör av dig om du vill ha fler tips eller råd :)

  10. Ed skriver:

    Jag gillar den sista punkten. Det är exakt samma inställning som jag har. Det är den insikten som kan ta en långt i livet, inte bara inom e-handel.

  11. E-handelsnytt skriver:

    […] Headler har nyligen föreläst om hur dom gick från idé till verklighet på tre månader. I sitt inlägg sammanfattar han föreläsningen och det e-handels tips som jag uppskattade mest är att desto […]

  12. Daniel skriver:

    Kul o intressant läsning! Står själv i startgroparna och all inspiration och tips är välkomna!

  13. Mathias skriver:

    Hej Anton,

    Grymt inspirerande. Vad for plattform / cms are headler byggd pa?

    Ciao

  14. cimengse skriver:

    SuperWebb » Blog Archive » Starta ehandel (you can do it!) I was suggested this blog by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You are amazing! Thanks! your article about SuperWebb » Blog Archive » Starta ehandel (you can do it!)Best Regards Cindy

  15. […] Johansson, en av killarna bakom webbshopen Headler, skrev ner några tidiga lärdomar varav en punkt var […]

  16. […] Johansson, en av killarna bakom webbshopen Headler, skrev ner några tidiga lärdomar varav en punkt var denna: Den första tiden går det mesta av tiden till att bara komma överens […]

Lämna en kommentar