Kostnader att undvika när man startar ehandel

Det var exakt ett år sedan vi gick ut med att vi skulle starta Headler med en enkel ”Coming soon, sign up for info here”-sida. Vi hade inte kommit särskilt långt i planerna då ska väl erkännas men namn, koncept och ett par leverantörer var på tåget så vi gjorde det publikt (och loggan var likasnygg redan då). På ett så tidigt stadium var de enda kostnaderna för Headler domännamnsköpen och några hörlursinköp för att testa själva. Strax därefter började dock prioriteringarna och kostnaderna.Vi gjorde många nybörjarmisstag men såhär i perspektiv har det visat sig att vi gjorde många bra prioriteringar redan då. Därför, som en liten sammanfattning av våra lärdomar och vår resa av att bootstrappa uppstarten av Headler, tänkte jag dela lite tankar om vilka kostnader man ska ta och inte i uppstarten av en webbutik (med utgångspunkten att man ska bootstrappa).

Kostnader att undvika när man startar ehandel

Utvecklingskostnader
Oftast krävs det programmering, framförallt frontend, för att få en webbutik att se ut och fungera som man vill. Vare sig det är en implementation av en betalningslösning, en implementation av en design eller något annat så kostar det. Mitt tips är att vänta med att anlita en programmerare av det enkla skälet att de flesta ehandelslösningarna idag är tillräckligt bra i början. Det spelar ingen roll om du har Facebook Like-knappar eller ännu en betalningslösning, det är inte det som gör att webbutiken fungerar eller ej, inte i början. Vänta med att få massa dyra utvecklingskostnader (om det inte är nödvändigt) innan man validerat idén, vet vad som verkligen behövs och tills man har råd att iterera ändringar över en längre period.

Stort eget lager
När vi startade Headler var vi ganska oroliga över det här med lagret. Innan man vet hur snabbt leverantörerna levererar, och man inte riktigt förstått tjusningen i dropshipping, så blir man lätt orolig över sånt. Därför köpte vi in tre stycken av varje modell och färg till lanseringen. Självfallet var detta helt onödigt, det hade räckt med en av varje. Nu när vi vet vad som säljer bra kan vi planera bättre och ha större lager på vissa varor men rådet är ändå att vid uppstartarten, kör dropshipping på alla dyrare varor och ha bara ett litet lager med högst 1-2 av varje vara. En annan viktig lärdom är att desto bredare sortiment, dvs desto fler olika modeller, desto mer säljer vi. Såhär i efterhand vet vi alltså att vi borde istället för att ha köpt tre av varje ha köpt en av varje men desto fler olika modeller och färger. Då lär man sig dessutom snabbare vilka som blir storsäljarna 😉

Registrera ett riktigt företag
Både jag och Eric hade sedan tidigare företag så vi kunde direkt köra genom en riktig firma men detta är egentligen inte helt nödvändigt. Självklart underlättar det att skriva avtal med leverantörer och utåt sett blir man desto mer seriös, men startar man en webbutik i liten skala och man inte har ett företag sedan tidigare – strunta i det tills de första kunderna faktiskt handlat.  Kostnader och intäkter går att bokföra i efterhand och så länge man inte har så mycket uppstartkostnader riskerar man inte jättemycket heller. Omsätter butiken dessutom mindre än 50 000 är det hobbyverksamhet (med särskilda skatteregler) och först efter det är det egentligen aktuellt att klassa det som näringsverksamhet. Att bilda ett företag är utan tvekan den största missuppfattningen och missen entreprenörer gör. Det läggs alldeles för mycket fokus på att registrera själva företaget, medan det i själva verket är helt värdelöst att ens ha en firma registrerad innan det på riktigt blivit en affärsverksamhet med lite pengaruljans. Gör det inte till ett företag innan det faktiskt är en affärsverksamhet, således.

Betalningslösningar
En av de få sakerna som är lite krångliga med att starta ehandel är betalningslösningar. Att fixa kortbetalning, Paypal, faktura och så vidare har ofta både en teknisk- ekonomisk och avtalsmässig  svårighet. För kortbetalning krävs t.ex. både en betalväxel och ett kortinlösenavtal. Det är helt enkelt en massa krångel, onödigt krångel, som gör det svårt. Vi lyckades komma förbi det här ganska snabbt genom att välja Textalk. De har färdigimplementerad kortbetalning upp till 100 000 kr i omsättning som gör att vi slipper avtal och implementation med betalväxel och kortinlösenavtal. En av Textalks stora styrkor och unika erbjudanden, och en stor anledningen till att vi valde dem. När vi ganska kort därefter ville ha både fakturabetalning och Paypal som betalningsmetod var det färdigimplementerade moduler så det enda vi behövde fixa var avtal med i vårt fall SveaWebPay och Paypal så var vi i princip igång och kunde erbjuda det för våra kunder. För oss gick det helt enkelt relativt smärtfritt men det är ändå en av de svåraste hindren när man startar ehandel (och fortsätter även vara det efterhand). Mitt tips är dock att inte vänta in, eller känna sig tvingad, till att ha alla sorters betalningsmetoder från början (även om man tjänar på det i längden). Många småehandlare startar med att endast erbjuda faktura (som går att skicka ut själv innan man fixat avtal med t.ex. Klarna eller SveaWebPay), en del med Paypalöverföring, en del med banköverföring. Bättre att sälja lite med egenhanterad faktura, än att vänta med att lansera butiken för att man vill få det rätt från början. De som säljer saker på Blocket och Tradera lyckas ju ta betalt med vanlig kontoöverföring eller Payson, så varför skulle inte din butik också kunna göra det?

Marknadsföring
Marknadsföring är definitivt en av våra styrkor sedan tidigare, så vi hade inte ens på kartan att anlita konsulter för att hjälpa oss med sökmotoroptimering, ppc, sociala medier eller PR. Och jag tycker inte att andra som vill starta webbutik ska anlita konsulter för hjälp av marknadsföring heller. Inte till en början. Att ringa en journalist på sin lokaltidning och fråga om de vill skriva en artikel om ens ehandel, att läsa lite om SEO och lära sig de allra enklaste grunderna, att skriva bra produkttexter, att starta en Facebooksida, att testa Adwords och FacebookAds, att höra av sig till bloggare som skriver om sådant ens butik säljer – det är ingen rocket science. Det kan ta tid, det kan kräva viss kunskap, men i de allra flesta fall går det att komma igång ändå. Precis som med utvecklingskostnaderna – lägg inga pengar på marknadsföringskonsulter innan idén är validerad, och innan det finns pengar i att iterera över tid. Först då är det dags att skala upp marknadsföringen och ta hjälp för att få en exponentiell tillväxtkurva. Dessutom blir man betydligt bättre på att köpa in konsulttjänster om man har viss sakkunskap själv innan. När du väl är där och ska anlita nån, är den här listan en bra start (där jag av en händelse råkar finnas med 😉

Saker som är OK att spendera pengar på redan från början

Domän
Köp åtminstone .se och .com för ditt butiksnamn. Domännamn ska man ej snåla med, det kostar såpass lite och ser mycket bättre ut än t.ex. webbutikensnamn.ebutik.se.

Ehandelsplattform
Jag tycker man ska välja en billig och enkel lösning som går snabbt att komma igång med snarare än en vältestad och skalbar lösning (och framförallt inte en egenbyggd). Det svåra är att över huvud taget komma till det stadiet att man lanserat, och ehandelsplattform brukar vara ett hinder eftersom man gärna vill välja rätt. Tänk inte så, välj första bästa som känns bra och kör på den. Försök dock undvika lösningar med för hög månadskostnad, då är det svårt att bli uthållig om man inte säljer så mycket första månaderna.

Lager av varor
En del börjar med endast dropshipping och även om det går för vissa varugrupper, så rekommenderar jag ändå att man har ett litet lager av varor. Med betoning på litet.

Logistik
Emballage, frakt osv är rätt dyrt – särskilt i kombination med lager- och lagerhantering. Vi valde att outsourca det här direkt till Dreamlogistics men de flesta startar nog hemma i källaren och åker själva till posten innan de stänger på kvällarna. Logistik är dock, hur man än vrider o vänder på det, något man måste lägga lite pengar på till en början. Även om man åker och köper ett vadderat kuvert först när man fått en order istället för att köpa 100 direkt, så måste man vara beredd på kostnaderna. Vi är väldigt nöjda med att ha lagt ut hela logistiken direkt, ett hett tips om man som vi har andra dayjobs!

Design
Vi har fått väldigt, väldigt mycket fördel av att vi haft en bra design från början. Som tur var hade vi egen kompetens till både ui, ux och implementering men det är ju få förunnat. Är det något jag tycker man ska lägga pengar på förutom de rent praktiska sakerna som logistik, lager, produkter, ehandelslösning etc så är det design. Det ger cred, möjligheter och ger webbutiken trovärdighet. Dock: det är fortfarance nice to have, inte need to have, så beställ inte en design av någon frilansare förrän det finns viss validering och pengar i kassan.

Tid
Det många inte tänker på vid uppstarten är all den tid som man själv lägger ned på att få igång något. Många stångar sig säkert blodiga med att själva både packa, plocka, marknadsföra, sköta support, utveckla ehandelsplattformen, ordna med avtal osv. De bästa besluten man tar handlar ofta om att prioritera bort sådant man är dålig på, och betala någon för att göra det. I vårt fall t.ex. logistik, för andra är det kanske design eller support. Prioritera även din egen tid, inte bara kostnaderna. Tid är dock den viktigaste investeringen man gör till en början, så snåla inte.

Helt enkelt: ta bort alla hinder som gör det svårt att starta ehandel, prioritera efter vad man har råd med och starta hellre idag än imorgon. It’s as simple as that.

8 Kommentarer

  1. Jimmy skriver:

    Helt klart bra bootstrappingråd!

    Tips på enkel lösning är WordPress+eCommerce (eller liknande) som stödjer PayPal från start. Finns även DIBS integration att ladda hem till den. Superbra eftersom man kan blogga från samma system! Det enda som kostar är webbhotell och domän.

    Finns dock inte så mycket fräcka fraktalternativ till e-commerce tyvärr. För större och starkare lösningar är det bättre med tex PrestaShop. Här finns det bla Klarna-integration mm färdigt. Mycket större lösning dock och mer trögjobbat.

  2. Daniel Kjellsson skriver:

    Grymt, Anton! Såväl det här med att prioritera ett brett lager framför ett djupt är ovärderligt. Och även lösningar som Dreamlogistics kan underlätta. God’s speed!

  3. […] Shared Kostnader att undvika när man startar ehandel. […]

  4. Seotjejen skriver:

    Superbra inlägg som verkligen uppskattas av en som inte har någon butik än. Väldigt mycket som man förmodligen inte hade tänkt på själv…

  5. Björn Sennbrink skriver:

    Dropshipping verkar intressant, hur fungerar det i praktiken? Ni skriver att man inte måste ligga ute med pengar. Är det betalning till leverantör först efter att varan köpts eller?

  6. Tomas skriver:

    Det med hobbyverksamhet stämmer inte. Köper du in och sedan säljer med vinstsyfte så är det näringsverksamhet oavsett belopp. Det ni skriver tror alla men det stämmer ej.50000kr är gränsen för att sälja egna ”begagnade” varor, sedan får man skatta.

  7. Hej!

    Grymt att höra det fungerat bra med dropshipping för er. Men hur gör ni med returer etc? I sverige har man ju ångerrätt och det är väl ganska ovanligt att dropshipleverantörern accepterar ångerrättsreturer?

    Tack
    Victor Björklund

  8. Wouter skriver:

    Hej,

    Hur kan dom se antal besökare eller inkommande order per dag (statts?), Och vilken label/ plocklista system hantera ni?

    Tack,
    Wouter

Lämna en kommentar