Lärdomar från de fyra första månaderna som ehandlare med Headler.se

Några lärdomar från de första fyra månaderna som ehandlare med Headler.se.

Desto större sortiment, desto större försäljning
Fler produkter, fler sidor att ranka på i Google. Det finns en tydlig relation till hur många produkter vi haft i sortimentet och hur mycket vi sålt. Efter att ha pratat med en del erfarna ehandlare, främst Niclas HeurlinEnferno (tack!), är detta relativt vedertaget för ehandlare med konsumentvaror á la t.ex. tekniska prylar. Anledningen? 1. att fler hittar det de letar efter i butiken 2. att man får en längre svans i Google. Tänk på det om ni funderar på att starta en webbutik -sälj inte bara en produkt, utan många. SEO på en produkt är väldigt svårt att få volym i.

Folk är ej rädda för att ringa/maila/höra av sig till support
Jag ringer sällan support eller hör av mig till butiker jag handlat i, även om jag är missnöjd eller undrar något. Kanske är det för att jag tillhör någon slags Googlegenerationen där vi lärt oss att ta reda på saker själva i första hand snarare än att fråga. Detta stämmer dock verkligen inte överens med verkligheten man lär känna som ehandlare.

Folk frågar verkligen. Ringer, mailar, hör av sig. Självklart om sådant som byten, returer och reklamationer men nästan ännu oftare med frågeställningar som ”när kommer WESC Maraca in i sortimentet igen?”, ”kan Urbanears Medis användas till en iPhone?” och ”alla hörlurar jag testat ramlar ur örat när jag joggar, har ni tips på några som ni tror kan fungera bättre?”. Vilket såklart är jätteskoj eftersom man då får en ypperlig chans att sälja in sina varor och knyta kunderna närmare butiken. Att få kunderna att ha en slags ”tacksamhetsskuld” till butiken är, kan jag meddela, ett sätt att få de att handla både oftare och mer :)

Konkurrens och prissättning är bara del av ett större sammanhang
Som ny ehandlare är det lätt att man tror att alla jämför priset mot konkurrenterna före köp.  Sanningen är att ytterst få kollar Prisjakt före köp. Många gör det (även om Prisjakt faktiskt inte ger sååå många nya besökare till butiken som man trodde) och de är noggranna med höga betyg, bäst pris, billig frakt etc. De flesta gör det dock inte – och köper istället sina lurar på första bästa ställe. Teknikmagasinet, Elgiganten, Stadium och Junkyard är på så sätt mycket svårare att konkurrera med än alla billiga butiker på Prisjakt. Det är till de stora kända kedjorna de flesta automatiskt vänder sig för ett par nya lurar.

Priset i butiken är viktigt, det är den sista psykologiska spärren före köp och då måste alla fördelar väga upp nackdelarna med köpet om det ska bli något köp. Men det är bara en del av köpbeslutet. En smått rolig insikt vi kommit fram till är att priset är ganska så sekundärt för de flesta köp både på dyrare och billigare lurar. De billigare lurarna köper många spontant, vilket gör att de inte ens kommer på tanken att jämföra priset noggrannt. Dyrare lurar är måhända inte så spontana köp, men de är mest ute efter att köpa ”rätt typ” än till ”rätt pris” (då 100 kr billigare på ett par 1500 kr-hörlurar ändå inte är så mycket) och därför värdesätter de noggranna specifikationer mer än lägre pris.

Fri frakt lönar sig
Vi har aldrig haft helt fri frakt. De marginalerna har vi knappast i dagsläget och även om vi gärna skulle sänka fraktkostnaderna ser vi hellre att fraktavgiften vi tar ut betalar våra frakt- och lagerkostnader. Frakten ska inte få äta upp vår marginal, det har vi ej råd med i dagsläget. En sak har vi dock gjort:

Ett par veckor före jul började vi med gratis frakt vid köp över 800 kr (som ju ej är en jättestor summa med tanke på prissättningen på de produkter vi säljer). Och det gav direkt resultat. Före vi lade till det  hade vi inte en enda beställning på mer än ett par hörlurar. Sedan vi lade till möjligheten har vi haft alltfler större beställningar på två, tre eller fyra par hörlurar. Ett par hörlurar är fortfarande det allra, allra vanligaste. Att få var tionde, eller bara var tjugonde, köpare att köpa två par (eller ett par dyrare lurar med högre marginal)  istället för en är dock värt den ringa kostnad det blir att bjuda på frakten på sådana beställningar.

Brev vs postpaket
En sak man får lära sig rätt snabbt som ehandlare är nackdelen av att skicka med brev istället för postpaket. Brev är ej spårbara och därför kan man inte veta om de kommit fram eller ej hur som helst. Vilket kan bli dyrt, då du som säljare har ansvar för att kunden får produkten. Trots att postpaket är ganska så rejält mycket dyrare (dubbelt så dyrt, oftast) är det nästan ett måste vid större beställningar eller dyrare produkter. Ofta löser sig sådant automatiskt då brev inte får väga hur mycket som helst, så alla dyrare måste gå som postpaket, men dyrare produkter kan ju också väga lite och då måste man vara noga att skicka de med postpaket. Likaså i julhandeln, då många brev/paket kommer bort pga den stora belastningen på Posten.

Tredjepartslogistik har både för- och nackdelar
Joel Falck har många bra poänger i denna färska ehandel.se-artikeln om tredjepartslogistik (vi använder precis som Joel/Anton Dreamlogistics i Jönköping). Tredjepartslogistik har för oss varit väldigt stabilt, smidigt och fungerat bra. Man missar dock närheten till produkterna, överblick över flödena och det tar även mycket tid då många personer är inblandade vid minsta lilla problem. Dropshipping blir än krångligare (vilket vi kör i begränsad mängd men ändock en del) och alla ”specialfall” blir mycket manuell inblandning, telefonsamtal och mail.

Närheten till produkterna har vi löst främst genom att vara duktiga testare själva. Både jag och Eric har ständigt ett gäng lurar på våra skrivbord, testandes och lyssnandes. Detta kommer vi fortsätta göra och eventuellt även införa i butiken (recensioner, produktbeskrivningar i video etc). Överblicken hoppas vi dock vår partner för tredjepartslogistik kommer lösa. Att se lagret, beställningar och tidsuppskattningar samt snittider på saker och ting vore underbart. Liksom en enkel dashboard eller sökfunktion för iPhone så man direkt kan se om vi har en sak i lagret eller ej. Nu blir inköpen alldeles för utspridda pga för dålig överblick, det finns ett stort behov av att kunna planera vilket försvåras av tredjepartslogistik. Tredjepartslogistik har helt enkelt sina nackdelar. Fördelen är att de är ganska lättåtgärdade.

Detta är en kort sammanfattning av några lärdomar vi fått från de första fyra månaderna som ehandlare med Headler.se. Lär oss gärna mer genom att kommentera! :)

58 Kommentarer

  1. 信じられないほどのポイント。 大引数。 精神 を続けてください。
    国内即発 直営店専門店 http://www.descargarsnapchat.info

  2. 良い一日!いくつかの| 見を閲覧の一部を前に、しかし後に、このサイトについて |} {ポストの多くの|の。 それにもかかわらず、私は確か 幸せ 私が出会ったそれと私はなるだろうブックそれを-markingと定期的に!
    中古 激安 国内即発 http://escortmagazin.net

  3. asermyto53 skriver:

    [url=http://femaleviagra.webcam/]female viagra[/url] [url=http://buy-lisinopril.party/]lisinopril without an rx[/url] [url=http://buyrogaine.party/]rogaine[/url] [url=http://viagrapills.bid/]viagra online no prescription[/url] [url=http://ventolin-inhaler.eu/]ventolin[/url] [url=http://cialis20mg.top/]cialis[/url] [url=http://singulair-generic.eu/]singulair[/url]

  4. io jewelry skriver:

    io jewelry

    See here for the top owl charm currently in stock anywhere and at great prices.

  5. aserlfj2q5 skriver:

    [url=http://nolvadexforsale.science/]nolvadex[/url] [url=http://nexiumotc.party/]nexium[/url] [url=http://clonidineonline.top/]clonidine online[/url] [url=http://diclofenacsodium.science/]diclofenac sodium 50mg[/url] [url=http://antabuse.pro/]antabuse[/url] [url=http://lisinopril20mg.top/]lisinopril tabs[/url]

  6. rights skriver:

    rights

    SuperWebb » Blog Archive » Lärdomar frÃ¥n de fyra första mÃ¥naderna som ehandlare med Headler.se

  7. Website designer santa rosa

    Find here top quality web design services that’s available now in addition currently available. Get it now!

  8. warming trends crossfire burner

    See professional outdoor gas fire pit kit currently now in stock plus on sale today!

Lämna en kommentar