Hur får man ett ehandelsbolag att växa?

Hur får man ett ehandelsbolag att växa? 2013 var ett ganska svagt år för oss på Headler. Vi gjorde förvisso en hel del bra saker, styrde upp struktur och kundservice bland annat, men vår tillväxt var ganska låg (hörlurar var också årets julklapp året innan dvs 2012, vilket såklart drev upp försäljningen oväntat bra det året). Försäljningen ökade dock inte 2013, mycket på grund av att vi hade fokus på annat håll (genom att starta startupbolaget Osom, nu sålt, och på att satsa hårdare på vår webbyrå Grebban). När vi sålde Osom kände vi, nu måste vi börja växa igen. Så mycket outnyttjad potential och tusen möjligheter.

Och växt har vi, särskilt i Q2. Exempelvis, över 100% tillväxt omsättningsmässigt mot samma månad förra året (då var det en av våra bästa månader under hela förra året ska sägas också) och över 100% mot förra månaden (maj alltså).

Det intressanta med ehandel är att det sällan är en eller två saker som gör att man växer, utan många småsaker. När vi började lägga upp en taktik för hur vi ska se till att Headler växer hade vi många idéer på hur detta skulle gå till. Det visade sig vara en stor blandning av alla dessa som fungerade. Här är sammanfattning över några saker vi gjort som fungerat.

Sortiment

Kort och gott, vi har utökat snabbt och fortsätter göra så. För att ha möjlighet till att göra detta jobbar vi i många fall med ”on demand”-sortiment, dvs vi skeppar direkt från leverantör á la dropshipping eller helt enkelt köper in från resp leverantör först när någon beställt produkten. På så sätt kan vi utöka sortimentet snabbt utan att ta så mycket lagerrisk. En viktig lärdom från detta är hur viktigt det är att kommunicera leveranstid. På de produkter vi inte har i vårt egna lager skriver vi alltid längre leveranstid på redan på produktnivå, för att skapa rätt förväntningar på kunderna.

Ny betalningsleverantör

  • Vi bytte till Klarna Checkout 1 maj

Vi har varit nöjda med våra tidigare betalningsleverantörer Payson, Sveawebpay och Paypal men just nu är Klarna Checkout den absolut bästa betalningsflödet på den svenska marknaden (särskilt för mobilen). Och yes, konverteringen har ökat av det. Enda nackdelen är att de idag inte har stöd för företagsköp. Tills detta är löst har vi en beställningssida för företag separat (via epost).

Aktiv prissättning

  • Reviderat priserna oftare och mer aktiva på prisjämförelsesajterna

Något Niclas Heurlin mfl brukar prata om värdet av dynamisk prissättning. I många fall kan man vinna ordrar eller få in kunder på att vara smart och lägga sig rätt prismässigt. Historiskt sett har vi varit ganska dåliga på detta och reviderat priserna ganska sällan. Nu har vi börjat jobba med aktiv prissättning. Inte dynamisk, för vi har inget system eller avancerade regler kring det (som t.ex. Enferno har), men vi ändrar priserna lite oftare. I gengäld har vi kraftigt ökat vår försäljning via prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner.

Nyhetsbrev

  • Skicka nyhetsbrev oftare

Under våren märkte vi en tydlig korrelation mellan de veckor vi skickade nyhetsbrev och inte. Försäljningen ökade alltid mer de veckorna.  Det var inte det att nyhetsbrevet nödvändigtvis gav jättemånga ordrar som vi kunde härleda till det men vi blev top-of-mind för folk.  Sedan dess har vi skickat nyhetsbrev mycket mer kontinuerligt, mellan 2 och 6 gånger per månad. Några lärdomar av detta har varit att har man ett riktigt bra erbjudande (t.ex. 20% rabatt) så ger det mycket sämre resultat att bara skicka ut det i ett enda nyhetsbrev. Effekten blir mångdubblad genom att skicka påminnelsemail om erbjudandet t.ex. 1 dag innan det går ut.

Google Adwords

  • Börjat jobba med Google Adwords

Historiskt sett har vi inte jobbat med Google Adwords alls, vilket är ganska otroligt med tanke på hur viktigt det är för många andra ehandlare. Vi har testat det några korta perioder men i extremt liten skala. Under våren har vi börjat testa oss fram med googleannonsering och optimerat oss fram till att få det att fungera ganska bra. Fortfarande är sökmotoroptimering med de organiska resultaten mycket viktigare för oss (t.ex. en 1a position på ordet hörlurar) men cpc blir allt viktigare. Också för att kunna få in ordrar på nya märken och modeller snabbare, innan vi hunnit få de att ranka bra i organiska resultatet.

Sociala medier

  • Posta på Facebook kontinuerligt
  • Blogga kontinuerligt (med internlänkar)

Det är svårt att se en tydlig effekt av sociala medier men helt klart finns den, särskilt för att hålla oss ”top-of-mind” till befintliga kunder. Troligtvis ökar vår trovärdighet ganska markant genom att vara duktiga på sociala medier, vilket har gjort det till ett viktigt vapen i tillväxttänket. Vi jobbar med vår egen blogg i någon slags ”content marketing”-anda men den är i mångt och mycket även ett seo-verktyg, där vi kan få internlänkar till nya märken och modeller snabbt. När vi gör våra nyhetsbrev, återanvänder vi innehållet till bloggen.  En sak vi märkt när vi sponsrar inlägg på Facebook-sidan är att de ofta får bättre effekt om man fyller i att den ska synas i flera dagar. Man kan välja så de syns i flera dagar istället för en, så t.ex. de 50kr i budget man lagt på den posten sprids ut över 2-7 dagar.

Affiliateprogram

  • Startat affiliateprogram

Ännu en sak vi inte haft igång fast vi vetat att vi borde är affiliateprogram. Tills nyss har vi inte jobbat med affiliates alls. Nu kör vi Adrecord (signa upp här) och har sett det sakta men säkert öka senaste tre månaderna. Det är fortfarande ganska små nivåer men i takt med att vi hittat några duktiga affiliates att jobba med börjar det ge resultat. Viktig lärdom här är att det krävs en hel del arbete för att hitta bra affiliates. Affiliateprogram är inget självspelande piano, även om det är en av de minst tidskrävande marknadsinsatserna.

Så för att sammanfatta…

Det är många olika saker som gjort att vi börjat växa ordentligt igen. Kortfattat kan man säga att allt åsyftar till dessa tre områden, som ju i sig självt kan sammanfattas i ”kunderbjudande”:

  1. Sortiment
  2. Trafik & Konvertering
  3. Attraktivitet

Vi har dock en lång resa kvar för att växa mer. Här är några fler saker som antagligen skulle göra att vi kan växa ännu mer i framtiden:

  • Bättre sajt (framförallt interaktionsdesign och navigation)
  • Göra sajten responsive
  • Bättre SEO (mer länkar till sajten, fler och bättre landningssidor, bättre content)
  • Bättre Adwordsoptimering (mer dynamiskt, automatiserat och aggressivt)
  • Retargeting

Och under juli ska vi testa radioreklam i Stockholm för att se hur det fungerar. Spännande och lärorika tider!

490 Kommentarer

  1. John Huffman skriver:

    Hi there superwebb.se administrator

    5 Essential Elements For this offer:

    https://fashionabletrade-offdeal.onesmablog.com/offer-id-28911-63026595

    Thank You
    John

  2. Зарубежняя недвижимость

  3. Emmanuel Tolmie skriver:

    https://accounting2.b-cdn.net/research/accounting2-(60).html
    However, the graphic styling of the flowers provides the costume a contemporary look.

  4. Leia Dunagan skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0023/research/accounting0023-(71).html
    If you need the entire outfit then undoubtedly try Dillards.

  5. Wally Cairns skriver:

    https://accounting0020.z15.web.core.windows.net/research/accounting0020-(43).html
    Our Mother of the Bride Dresses assortment will match any price range and style and flatter any shape or dimension.

  6. Learn More Here skriver:

    With havin so much content do you ever run into any
    problems of plagorism or copyright infringement? My site has a lot of exclusive content I’ve either
    created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet
    without my agreement. Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d genuinely appreciate it.

  7. Shay Winfrey skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0005/research/accounting0005-(92).html
    This mom also wore Nigerian apparel, and paired her lace wrap costume with a chartreuse gele.

  8. Valeria Perin skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0032/research/accounting0032-(55).html
    However, the only rule for wearing sequin clothes is to maintain equipment and makeup subtle.

  9. Today, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad
    is now broken and she has 83 views. I know this is completely off
    topic but I had to share it with someone!

  10. Caitlyn Angeles skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0006/research/accounting0006-(55).html
    Find the proper tie types for 2021 and beyond on your marriage ceremony.

  11. Janie Cornish skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0004/research/accounting0004-(40).html
    This costume is on the market in sizes 2 – 22 to suit quite so much of physique types.

  12. Thanks for sharing your thoughts on comparative
    study. Regards

  13. Niki Deitz skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0028/research/accounting0028-(54).html
    Remember, you will take a look at these pictures in years to come.

  14. Jann Willson skriver:

    https://accounting15.b-cdn.net/research/accounting15-(222).html
    If there was a worth for the hottest mother-of-the-bride dress, we would happily give it to this one.

  15. Rosalyn Pickard skriver:

    https://accounting1005.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1005-(226).html
    Many of the choices above would allow you to to hide somewhat bit of a tummy.

  16. Cedric Mickens skriver:

    https://accounting1006.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1006-(129).html
    There isn’t any set do’s and don’ts when it comes to shade, solely to keep away from white.

  17. bookmarked!!, I like your site!

  18. https://storage.googleapis.com/accounting0026/research/accounting0026-(9).html
    However, coordination is still essential for chic images on the large day.

  19. Ron Fenton skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0010/research/accounting0010-(37).html
    Matching your MOB costume is a enjoyable way to show you attention to element.

  20. Roscoe Heck skriver:

    https://accounting14.b-cdn.net/
    This fashion comes in a smart choice of colors from neutrals and pastels to brights.

  21. Shelia Mchenry skriver:

    Check for all worldwide offers and promotions during which you could get one in your locations. It’s one among the most important industrial areas including Ankleshwar GIDC.

  22. Jon Schofield skriver:

    https://accounting1008.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1008-(194).html
    Stick to a small but stately earring and a cocktail ring, and keep further sparkle to a minimal.

  23. Renato Kable skriver:

    https://filedn.eu/lXvDNJGJo3S0aUrNKUTnNkb/accounting9/research/accounting9-(35).html
    Our Mother of the Bride Dresses collection will fit any price range and style and flatter any form or dimension.

  24. Sal Vigna skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0015/research/accounting0015-(46).html
    It’s available in a range of colors, from “champagne” (off-white) to navy.

  25. https://storage.googleapis.com/accounting0027/research/accounting0027-(46).html
    To obtain the proper steadiness of comfort and ritual, we have included tea length mom of the bride dresses, too.

  26. Warren Town skriver:

    https://accounting1012.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1012-(136).html
    Sheer stretch tulle and cap sleeves at the neckline add an eye-catching detail, giving the phantasm of a strapless look.

  27. useful link skriver:

    you’re really a excellent webmaster. The
    website loading pace is amazing. It sort of feels that you’re doing
    any unique trick. Also, The contents are masterpiece. you’ve
    performed a great task on this matter!

  28. It’s amazing for me to have a site, which is valuable in favor of my know-how.
    thanks admin

  29. Dann Longmore skriver:

    https://accounting1002.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1002-(153).html
    Wear yours with grass-friendly sneakers like block heels or woven wedges.

  30. Miles Blacklock skriver:

    https://accounting25.b-cdn.net/research/accounting25-(139).html
    Another gown with ruching for you as I think ruched styles are so flattering.

  31. Clicking Here skriver:

    This paragraph offers clear idea for the new users of blogging,
    that in fact how to do running a blog.

  32. Diego Rolfe skriver:

    Карго Дубай-Москва: стоимость и особенности перевозки
    Перевозка грузов является неотъемлемой частью международной торговли. Каждый день тысячи тонн товаров перемещаются по всему миру, обеспечивая поставки и удовлетворяя потребности потребителей. Одним из популярных направлений для грузовых перевозок является маршрут Дубай-Москва. В этой статье мы рассмотрим стоимость и особенности перевозки грузов по данному направлению.
    Первым шагом при организации грузовой перевозки является выбор подходящего вида транспорта. Для доставки грузов из Дубая в Москву можно использовать различные виды транспорта, такие как авиа, морская или наземная перевозка. Каждый из них имеет свои преимущества и недостатки, а также влияет на стоимость перевозки.
    Авиаперевозка является самым быстрым и эффективным способом доставки грузов. Она позволяет существенно сократить время доставки и обеспечить сохранность товаров. Однако, стоимость авиаперевозки обычно является наиболее высокой по сравнению с другими видами транспорта. Кроме того, авиатранспорт имеет ограничения по весу и габаритам груза.
    Морская перевозка является более дешевым вариантом, однако занимает больше времени. Она подходит для перевозки больших объемов грузов и не имеет строгих ограничений по весу и габаритам. Однако, морская перевозка требует дополнительных затрат на таможенное оформление и страхование груза.
    Наземная перевозка может быть использована для доставки грузов из порта в Москву. Она является наиболее экономичным вариантом, особенно для доставки грузов на небольшие расстояния. Наземная перевозка также позволяет доставить грузы до конечного пункта назначения, что удобно для получателя.
    Важным аспектом перевозки грузов является выбор логистической компании. Она должна иметь опыт и экспертизу в организации международных грузовых перевозок. Логистическая компания будет заниматься всеми аспектами перевозки, включая таможенное оформление, страхование и отслеживание груза. Она также поможет определить оптимальный маршрут и вид транспорта для доставки груза.
    Стоимость перевозки грузов из Дубая в Москву зависит от нескольких факторов, таких как вес груза, габариты, вид транспорта и выбранная логистическая компания. Чтобы получить точную стоимость, рекомендуется обратиться к нескольким компаниям и сравнить их предложения. Также стоит учесть, что стоимость может варьироваться в зависимости от сезона и текущей экономической ситуации.
    В заключение, перевозка грузов из Дубая в Москву является важным аспектом международной торговли. Выбор подходящего вида транспорта и логистической компании играет решающую роль в успешной доставке груза. Стоимость https://Www.Galaxy-Vn.com/index.php?language=vi&nv=news&nvvithemever=t&nv_redirect=aHR0cDovL0thY3NhLkNvLmtyL2Jicy9ib2FyZC5waHA/Ym9fdGFibGU9ZnJlZSZ3cl9pZD0zOTY3OA зависит от различных факторов и может быть определена в процессе консультации с логистическими компаниями.

  33. Зарубежняя недвижимость

  34. Tyree Hayes skriver:

    https://accounting1001.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1001-(34).html
    Always costume for comfort and to please what the bride has in thoughts.

  35. Alisa Thibodeau skriver:

    https://accounting1001.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1001-(140).html
    If the Bridesmaids are in a cornflower blue, for example, a navy and cornflower outfit would look great in the pictures.

  36. https://filedn.eu/lXvDNJGJo3S0aUrNKUTnNkb/accounting2/research/accounting2-(140).html
    You want her to really feel snug on the big day—especially when it’s time for wedding ceremony photographs.

  37. https://accounting1013.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1013-(99).html
    Fall and winter weddings call for chic muted tones like silvery grey.

  38. Scottcroli skriver:

    [url=https://krakens-tor.com/]kraken darknet market зеркало[/url] – сайт кракен тор, kraken darknet ссылка тор

  39. Brandie Henning skriver:

    https://accounting1010.s3.us-west-004.backblazeb2.com/research/accounting1010-(10).html
    Grab superb on-line offers on mother of the bride attire now and get free shipping within the United States.

  40. Kelsey Lashley skriver:

    https://accounting19.b-cdn.net/research/accounting19-(18).html
    This mother’s gown featured a striped off-the-shoulder neckline that was a wonderful complement to the bride’s own wedding gown.

  41. Danielle Langner skriver:

    https://accounting8.b-cdn.net/research/accounting8-(146).html
    Take inspiration from the bridesmaid attire and communicate to your daughter to get some ideas on colours that can work well on the day.

  42. kaya303 online skriver:

    What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable experience about unpredicted emotions.

  43. Isabell Rinehart skriver:

    https://storage.googleapis.com/accounting0002/research/accounting0002-(90).html
    A hint of sheen makes pastels like this dove gray feel wealthy and applicable for the night.

  44. dewibola skriver:

    If you would like to take much from this article then you have to apply these methods to your won website.

  45. Hello superwebb.se Webmaster!

    Latest News & Offers Looking for you, superwebb.se Administrator:

    https://latestarticles-and-news.blogdanica.com/24494370/2024-01-15837

    Regards
    Adelaida Berryhill

  46. Florentina Eager skriver:

    Like any other web resource, https://www.emerflow.org/letra-nicky-jam-hasta-el-amanecer/ periodically updates its web site.

Lämna en kommentar