Hur tusan startar man en webbutik?

Idén är enkel, affärsmodellen likaså: ”Jag vill sälja produkten x på nätet”. Muminmuggar, roliga prylar, fyndvaror, strumpor, kondomer, små plånböcker, cykelhjälmar, tidningar, köksredskap eller som vi – hörlurar. Men hur tusan startar man egentligen en webbutik?

Vi håller precis på och lär oss det. Det återstår att se om vi får skriva om den här lilla guiden senare, eller om några ehandlarvänner vill fylla på den, men den grundar sig på våra erfarenheter vi har hunnit få såhär långt. Enjoy.

Enligt oss finns det tre grundläggande saker att lösa för att komma igång med en webbutik:

  1. Leverantörer. Alternativt tillverkning. Utan varor ingen webbutik, so to speak.
  2. Ehandelslösning. Nånstans att sälja varorna på, so to speak.
  3. Logistik. Hur kunderna ska få sina varor, so to speak.

Leverantörer
Att hitta leverantörer är olika svårt beroende på nisch, självfallet. Vi har turen att jobba i en ganska bra bransch med många stora, stabila och bra leverantörer som Wesc, Sony, Skullcandy, Urbanears, Panasonic och flertalet mer. Trots detta är det svårt att få bra kontakt med många av dem och det märks även att mindre uppstickare som Wesc och Urbanears är mer benägna att få sälja till oss än de större leverantörerna. Rent konkret har vi i princip googlat på alla märken vi kunde komma på, letat efter deras svenska återförsäljare och mailat. Efter initiala kontakten har vi frågat efter prislistor, minimumkravet på beställningar och hur snabba leveranserna är från beställning.

Ehandelslösning
Här finns det en uppsjö av möjligheter. Egenhack av WP for Ecommerce som Joel & Anton kör på Muminmuggar, Ebutik.se, Textalk, Shopify… Alla är bra på sitt sätt.  Tillslut valde vi Textalk, trots deras något sämre tekniska plattform (webbutikens frontend är byggd i tabeller, konstigt nog) och även om vi visste att det skulle bli mer jobb med designen pga det – så slapp vi i alla fall inlösensavtal för kortbetalning till en början (upp tilll 100 000). Detta är mycket värt för oss då det är bitar vi varken är bra på eller som vi har tid att fixa. Då lägger vi hellre några extratimmar på pill i design.

Det är en bra lärdom, att ehandelslösning inte bara handlar om hur butiken i sig kommer se ut eller fungera – utan även betalninslösningar och ekonomi. Likaså dashboard och mer administrativa funktioner, man ska kolla på om det finns funktioner i systemet som tillåter lösningar som ”den här varan är slut i lagret, men fyll i din e-post här så skickar vi ett meddelande när du kan beställa den igen!”. Från början hade vi för avsikt att ha en likadan lösning som Muminmuggar, Svensk SEO etc använder med WordPress, men vi insåg ganska snart att vi inte vill ha en egenhostad lösning utan överlåta det ansvaret till någon annan.

Logistik
Den här  delen är den som förbryllar mest. Att skicka fysiska varor har inte riktigt varit vår grej tidigare, så att säga. Enda gången vi skickar fysiska brev normalt är när vi skickar feta (I wish) fakturor. Men det ska nog lösa sig också, dock dyrare än vad man kanske kunde hoppats på i förväg. Då vi som bekant jobbar från två helt olika delar av landet, har heltidsjobb och varken tid eller rum för att packa varor har vi försökt hitta en logistikpartner som kan sköta både lagerhållning, packning och att skicka iväg varorna. En sådan partner vi hoppas kunna samarbeta med är Dreamlogistics, men vi håller även på att prata med flera andra liknande logistikpartners. Tyvärr äter en sådan logistikpartner upp rätt stor andel av ens marginaler.

Ett annat alternativ är att sköta allt det själva (med hjälp av vänner, familj och anställda) med bättre marginal men mer jobb. Detta är kanske det mest hållbara i längden, vi har både haft idéer om att ta in en till partner i projektet som sköter ekonomibitarna + logistik/lagerbitarna och att anställa någon långsiktig. Återstår att se hur vi löser detta nu och senare men två viktiga beslut vi måste ta hur som haver är om vi ska ha spårningsbart paket eller inte samt hur stort fraktpris vi ska ha. Returer är också en sådan sak vi inte riktigt löst än. Tips?

Tusan också, ännu mer att fixa!
Ja, de här tre punkterna ovan är bara ”de stora”. Att starta webbutik kräver en massa andra saker som vi inte insett förrän efterhand. T.ex.

  • Villkor, returer etc. Hur ska köpvillkor, garantier och annat se ut? Det här har vi bara kikat på litegrann än så länge men vad vi hitintills sett är att det bästa är att kika på andra webbutiker, köra lite copy-paste och göra det så enkelt som möjligt. Villkorslös kärlek mot kunderna, är trots allt målet i slutändan.
  • Beställa klistermärken. Ett måste. Enligt uppgift bör de anlända nu i veckan 😉
  • Fixa epostkonton, design, lära sig ehandelssystemet…
  • Ekonomifix, bokföring, kvitton. This is a mess. Bra revisor is the shit.
  • Twitter, Facebook, Blogg och såna här bloggposter om hur roligt vi har det.

Vad har vi glömt? :)

14 Kommentarer

  1. […] Hur tusan startar man en webbutik? […]

  2. Martin skriver:

    Ja det är en hel del att fixa innan en webbutik är uppe och rullar. Men det är ju fantastiskt roligt och man lär sig en massa på vägen. Ser fram emot er lansering!

  3. Anton skriver:

    Tack Martin!

  4. Santos skriver:

    Verkar vara en rätt komplex process att få igång en bra e-butik, vilket betyder att man har mycket att förlora på att vara dåligt förberedd.

    Men grymt! Detta inlägg bokmärks för framtiden.

  5. Björn Sennbrink skriver:

    Här borde ju jag som har en KY-examen som logistiker kunna skriva något riktigt bra.

  6. Anton skriver:

    @Santos äh det är inte så svårt. Krävs lite engagemang och mer småpill egentligen. Med rätt produkt, enklaste möjliga lösning och tid så kan man vara igång inom några dagar. Vi har lite högre krav på oss då vi inte gör det här bara för att komma igång med ehandel, utan för att bli bäst på det direkt 😉

  7. Eric skriver:

    Björn: Du får mer än gärna skriva den uppsatsen och maila till oss :) Vi tackar och tar emot!

  8. Anton Malmberg skriver:

    Tjena!

    Kul att ni är på G!

    Mina erfarenheter av logistik (Muminmuggar.se) går tvärtemot vad du säger. Vi har sänkt våra kostnader för att skicka muggarna sen vi la ut logistiken på tredje part. En tredjeparts-logistikers större volymer ger denne oftast bättre priser på spedition (Posten/DHL, etc) och emballage, vilket väger upp för ökade packkostnader.

    En nyckel till detta är dock hur man kan integrera med deras system och att man har lite data på hur en genomsnittlig order ser ut. Det kan vara svårare innan man är igång och om man inte kör egenhostad lösning. Vilken bransch man är i spelar förstås också roll. Ett alternativ är förstås att köra själv till att börja med, med packning sena kvällar, för att sedan gå över till tredje-part när man har lite mer kött på benen.

    Spårbart eller inte vet jag inte om det spelar så stor roll. Det viktigaste är nog att ange avsändare så att brev inte bara försvinner. Vad jag tror är viktigare är det meddelande man skickar med försändelsen, det är trots allt den enda fysiska kontakt man har med kunden. Det är viktigt att logistikalternativet ger utrymme för att göra något kul av försändelsen.

    Några av min tankar kring valet, hoppas någon av dem kan vara till nytta!

    Mvh,
    Anton
    Muminmuggar.se

  9. Joel Falck skriver:

    Kul!

    Skrev ett liknande inlägg, om än i mer generella termer, häromveckan:

    http://www.joelfalck.se/hur-blir-du-inte-e-handlare/

    Några tankar kring logistiken:

    – Jag tror att ni har igen mycket på att lägga ut logistiken (även om det kanske blir lite dyrare i ert fall, eftersom era varor inte är så tunga) då ni kan lägga mer fokus på att arbeta upp försäljningen istället för att bekymra er om emballage, fraktupphandling, vem som ska packa och inte minst att lägga tid på att stå vid packbordet. Att bygga en business vid sidan om andra sysselsättningar kräver outsourcing av så mycket som möjligt.

    – Får ni på något sätt ta del av ett upphandlat fraktavtal (exvis via Dreamlogistics) med DHL eller Schenker så får ni automatiskt spårning samt sms-bevakning för kunder. Dessa fraktalternativ kostar inte mycket mer än postens brevförsändelser.

    – Köpvillkor etc är nog lika bra att till en början saxa. De vi har på Muminmuggar.se har vi fått från betalpartnern Certitrade. Låna gärna, annars kanske ni kan få motsvarande hjälp från Textalk.

  10. adam skriver:

    jävligt spännande att följa ert arbete, alltså.
    det enda tipset jag egentligen har att ge är väl att om det skulle behövas hjälp med att springa med paket till posten eller nåt liknande så har jag inte så mycket för mig nuförtiden:)

  11. Jonas Agerhall skriver:

    Hej Anton och Eric.
    Jag smygstartade själv en butik innan sommaren så jag har nyligen gått igenom många av de bryderier ni beskriver.
    En viktig aspekt när man väljer ehandelsystem är möjligheten till bra sökordsoptimering. Så att kunderna kan hitta en på Google. Det är ju trots allt den billigaste och mest kostnadseffektiva marknadsföring man har tillgång till som nystartad ehandlare.
    Vad gäller frakt så kan jag rekomendera att gå med i tex pluskontot. På så vis sänkte jag mina fraktkostnader rejält. Betalar nu 40kr exl.moms per försändelse med DHL. Då ingår hämtning, spårning mm.
    Jag har fortfarande en lång todo-lista innan jag ska börja marknadsföra min butik på bredare front. Provar mej fram just nu. Därför kommer jag följa ert arbete med spänning!

    Mvh @jonasagerhall

  12. Jonathan skriver:

    Supermega intressant – hoppas på en uppföljare snart!

  13. herrstrumpor skriver:

    Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such magnificent info being shared freely out there.

  14. air jordan pas cher pour homme…

    what exactly is the term I searching for?” Commonly, your buddy will jump in and a minimum of make an effort to aid. Many times, she even strike the nail suitable o the head. ”INSOUCIANCE!!!” your friend shouts…..

Lämna en kommentar