Att guida köparen rätt

Ehandel har en hel del speciella förutsättningar gentemot IRL-handel. En viktig sådan är att katalogen kan vara väldigt djup pga oändliga kategorier, bra sök och den långa svansen i Google. Ett oändligt sortiment och ett enkelt sätt att hitta rätt, helt enkelt. Traditionellt har dock det sistnämnda, ”ett enkelt sätt att hitta rätt”, slarvats med rätt mycket. Eftersom Google, det interna söket och t.ex. prisjämförelsesökmotorer genererar så bra trafik med besökare som verkligen sökt efter specifika produkter som konverterar oförskämt bra har det varit mer effektivt att fokusera på att tillförskansa sig mer sådan trafik än att ta tillvara på den lite mer svårflörtade publiken som inte riktigt vet vad de vill köpa. Det är därför linser, bläckpatroner och böcker varit några av de största ehandelskategorierna de 10-15 första åren, det är sådana varor som attraherar den typen av sökbeteende. Man måste hitta rätt bläckpatron för att bli nöjd, så att säga.

En oerhört stor del av handeln baseras dock inte på att konsumenten vet vad de vill ha. Är jag intresserad av att köpa skor vill jag gärna guidas rätt av butikspersonalen till ett par som sitter bra till det syftet jag har till mitt tilltänkta användande. Eller helt enkelt hitta de snyggaste skorna lättare, baserat på de premisser jag tror mig ha. Dessa typer av besökare, som inte riktigt vet vad de vill ha, är mycket svårare att både attrahera och konvertera. Vill jag köpa en present är det troligt att jag surfar runt betydligt mer bland olika produkter innan jag tar mitt köpbeslut, än om jag vill köpa en specifik bläckpatron som passar min skrivare.

Äntligen börjar dock ehandeln försöka ta sig an den uppgiften att konvertera dessa besökare också. Att försöka guida rätt, att göra det enklare för besökarna att hitta rätt, att hjälpa till. Extremexemplet är Justbuythisone.com, som bara säljer DEN BÄSTA av varje produktgrupp.

I Sverige är Heppo.se kanske den sajt som lyckats bäst. Oerhört bra guidning med alltifrån färgväljare till syfte, modell och märkesguidning. Eftersom skor är en produktgrupp med kort säsong och snabba trendskiftningar finns ingen anledning att tro att besökarna vet vad de vill ha. De vill ha hjälp, och Heppo hjälper till både genom att ge bra kontext på produktsidorna och smidiga sökverktyg.

Inspireras av Heppo om ni vill konvertera fler besökare framöver. Det gör vi.

5 Kommentarer

  1. […] more here:  SuperWebb » Blog Archive » Att guida köparen rätt Category: […]

  2. […] om Att guida köparen rättEtt lysande exempel med Justbuythisone.com – enkelt, avskalat, få val – bara […]

  3. Isolina skriver:

    Härliga inlägg! Har ni er shop hos textalk? Vem har designat den – otroligt snygg!

    Vänligen,
    Isolina

  4. Anton skriver:

    Tack Isolina! Ja den är hos textalk i dagsläget. Det är vi som designat den, och såklart främst Eric som jobbar med webbdesign.

    /Anton

  5. Lucas skriver:

    We would like to thank you again for the wfuderonl ideas you offered Jeremy when preparing a post-graduate research and also, most importantly, with regard to providing each of the ideas in a single blog post. Provided that we had been aware of your site a year ago, we’d have been rescued from the useless measures we were implementing. Thanks to you.

Lämna en kommentar