Varumärken som förutsättning för att hittas

Jag brukar som föreläsare om ehandel tipsa om att ha en varumärkesstark nisch och approach sortimentsmässigt. Av den enkla anledningen att det ofta är den enda skalbara lösningen för att bli hittad i Google.

Det är ingen hemlighet att Google för de flesta ehandelsaktörer är det klart mest kvalitativa, skalbara, viktigaste och mest konverterande sättet att bli hittad på. Marknadsföring at its best, konvertering at its best eftersom kunderna praktiskt taget redan påbörjat sin köpprocess när de letar efter den produkt eller det varumärke de är ute efter.

Det sistnämnda är viktigt. Varumärkesnamn. För även om många googlar generella termer som ‘hörlurar’, ‘in-ears’ så är Google nästan uteslutande bäst när man redan har ett hum om vad man vill ha. Det kan vara ett varumärke (‘Urbanears’), ett produktnamn (‘Urbanears Medis’) eller en specificering om sin demografi (‘Ralph Lauren herrparfym’).

För ehandlare betyder varumärken long tail, fler ingångar, kunder närmre köp (eftersom de i och med varumärket redan gått flera steg ned i sökhierarkin), enklare pitchar (varumärken =proof för att man köper rätt) och framförallt: ett sätt att konkurrera med djup, inte bara pris.

Anledningen till att varumärken är så viktiga just online handlar mest om att det är enklare. Var fasen hittar man ett par obrandade hörlurar med rätt funktioner, känsla, pris, form, design med lika många produktrecensioner och med samma trovärdighet / förtroende? Det är inte lätt. Finns inget självklart att googla på. Med varumärken blir det så självklart för vad man ska Googla på. Man vet antagligen inte vilka man borde köpa, vart eller hur modet är nu – men man vet att varumärket gjort ett urval och att de brukar hjälpa rätt. De blir helt enkelt trovärdigare och enklare.

Att leta utan varumärken går. Men det är enklare med. Från ett användarperspektiv blir det därför självklart att börja den vägen. För en ehandlare innebär det helt enkelt att anpassa sig till sökbeteendet online. Och räkna ordrar.

1 Kommentar

  1. Isolina skriver:

    Hej!

    Jag har suttit ett tag i GoogleAds nu och min fråga är hur jag lyckas komma upp i fältet för ”annonser”.
    Hade varit super om ni hade kunnat hjälpa mig om vart jag skall vända mig!

    Mvh
    Isolina

Lämna en kommentar