Varumärken som både ska äta kakan & samtidigt ha den kvar

I fredags, mitt under Black Friday-hysterin, twittrade jag lite irriterat:

Ni som också säljer produkter från starka varumärken kan säkert känna igen er. Förutom att leverantörerna jobbar med externa handlare som försäljningskanal, så säljer de även via sina egna butiker offline och online direkt till slutkonsument. Alltså konkurrerar vi fristående handlare som säljer många varumärken ofta med varumärkesägarna själva både i Google, på Prisjakt och med kampanjer.

Jag tycker i grund och botten inte att det här behöver vara ett jättestort problem. Inte helt sällan brukar jag rekommendera att sälja själv parallellt med att jobba med externa försäljningskanaler när jag är inne som föreläsare och rådgivare till varumärkesägare. Det är ett bra sätt att lära känna sina slutkunder bättre, att öka sina marginaler och att gå in på fler marknader snabbare utan behov av distributionspartners.

Men allt handlar såklart om hur man som varumärkesägare beter sig mot sina samarbetspartners. Det finns många saker flera av våra leverantörer gör som vi tycker är tvetydiga:

  • De låter inte priskonkurrensen vara fri utan kräver att alla håller rekpris, annars får man inte fortsätta köpa alt de höjer inköpspriserna.
  • Trots förra punkten kan de själva, t.ex. under Black Friday, sälja ut produkterna med större rabatt till slutkund än vad vi har i inköpsmarginal.

Det finns mycket mer som också känns dumt. De prioriterar sin egna lagerhållning gentemot att låta andra handlare få ta del av varorna och de låter inte handlare ens få sälja vissa produkter (inte förrän möjligtvis hypen är över och man kan få köpa restlager). Mest irriterad blir jag dock på just de här punkterna, att vi har kniven mot strupen att inte sänka priserna samtidigt som de själva kampanjar ut sina varor för lägre pris än vad vi har i inköpspris. Det känns bara fel.

Är vi handlare alltid på varumärkesägarnas sida? Självklart inte. Vi kan få för oss att prisdumpa, vi konkurrerar, vi tar in alla konkurrenters varumärken och hypar upp de minst lika mycket, vi säger vad vi tycker om varorna direkt till slutkonsument och dessutom är vi ofta duktiga på att synas i många viktiga marknadskanaler. Å andra sidan är det även vi som tar hela lagerrisken, det är vi som hjälper att lansera de här varumärkena och deras produkter när de lanseras genom att pusha för de, det är vi som snabbt etablerar de på marknaden och ser till att försäljningen tar fart. Försäljningspartners som jobbar stenhårt för att sälja ens produkter borde man ta hand om, kan jag tycka.

Leverantörer och varumärken som både ska äta kakan och samtidigt ha den kvar. Inte så kul för oss kämpandes handlare som försöker sälja produkterna med en tiondel av varumärkets egen marginal (efter att både distributören och varumärket tagit sina %).

Det ska dock sägs, en del aktörer gör annorlunda. Många riktigt stora varumärkena som H&M, Zara, Topshop, Dressmann säljer bara via egna försäljningskanaler och äger hela kedjan från produktion samt sina egna butiker. Många detaljhandelskedjor som Clas Ohlson, Siba mfl säljer förvisso både egna och andras varumärken men de egenproducerade brands de har säljs endast i deras egna butiker.  En strategi som många pure-play ehandelsaktörer som Zalando, Junkyard och Nelly också har anammat. Mycket egenproducerat men allt går via de egna försäljningskanalerna.

På många sätt och vis är detta mer fair. Självklart går det inte att klaga på aktörer som bara vill sälja via sina helägda försäljningskanaler. De som både ska äta kakan och samtidigt ha den kvar däremot, de borde fundera på hur de egentligen beter sig.

70 Kommentarer

  1. この上サイトブログ |スパム問題問題を持っています。私もブロガーだ、と私はあった知りたいあなたの状況を、 私たちの多く 作成しているいくつかの素晴らしい実践と我々は見ているのスワップと戦略 他の人々興味があれば| 電子メール、電子メール、私は撃つください。
    低価格は当店の方針 一部予約販売 http://ephemerys.com/rock-24625-215.html

  2. あなたの意味の説明 すべてこのでは、実際には| | |実際には本当に純粋 楽しい、一人一 できるように楽 それはの点に注意してください。 、どうもありがとう。
    特別sale価格 3日間限定 http://janura.nl/rock-23130-172.html

  3. アップ散策こんにちは親愛なる、あなたは正真正銘この訪問ウェブページ 定期的に定期的に 、もしそうであればその後あなたは間違いなく 取得 楽しい 経験。
    2015春夏新色追加 激安通販 http://gestand.com/hot-24660-193.html

  4. おかげ 家具 のこの種のこのような 素晴らしい データ。
    激安 中古 店内全品ポイント10倍 http://nieruchomosciznin.pl/rock-24636-215.html

  5. ありがとうございます有益ブログ 他のために。 場所他することができる |その私が手に私が取得していますこのように記述された種類の 情報情報 理想的な 方法? | 私は私がした ベンチャーは私は だけ今ワーキングであり、私が持っている情報|} {一目で| |そのような情報を探してください ‘でとなってまし。
    セール対象商品 完璧な品質 http://onanexthype.com/hot-24995-208.html

  6. ? 見つけるために、愛私は思います。
    未使用奇跡の再入荷 2015春夏新色追加 http://thedigitalholdings.com/hot-24703-204.html

  7. 大ビート! 私は I したいと思い、あなたの改正ながら、同時になどで見習い方法 Webサイトサイトは、ウェブサイト、ウェブログ ウェブサイト?アカウントの取引|私は 助け助け。 I されているこのブロードキャストの| |ビット知り合いに精通して 少し小さな 提供 鮮やかな 明確な コンセプト
    店内全品ポイント10倍 安い一番よい http://colos.pila.pl/rock-25118-174.html

  8. I わからないブログサイト。 の一部ポストオフ実行しているあな​​たの それがあるかのように表示されます画面。 他の誰かことができますしてくださいフィードバックを提供、これは彼らに起こっているなら、私に知らせてならびに?私はこれが起こる持っていたので、 Webブラウザブラウザ 前私と問題問題です。 感謝
    品質は100%満足保証 2015春夏新色追加 http://piccolo-mondo.co.jp/hot-24815-208.html

  9. ご挨拶! この特にこの中で | 非常に役に立った非常に有用なアドバイス ポスト!変更最も重要な最大の 行います少し変更| それはそれはです。 感謝共有のために!
    店内全品ポイント10倍 100%新品銀行為替 http://instytutbezpiecznegokierowcy.pl/rock-23456-182.html

  10. あなたのテーマ/デザイン|本当に楽しん愛する | 私は私は ブログ。あなたがこれまでの任意に実行することができませんブラウザの互換性 問題?私のブログ一握りの 観客は Explorerで正常に| 作業動作するが、素晴らしいですねなく、私の不満がで。 推奨ソリューション 問題を修正するのに役立つために何かを持っていますか?
    驚きの低価格 セール対象商品 http://go4exports.com/hot-24545-211.html

  11. あなたが持っている 偉大 情報 この時点で。
    3年保証 店内全品ポイント10倍 http://budromel.com/rock-25101-201.html

  12. 段落記事彼/彼女は続ける 計画彼/彼女の中のユーザーの誰かが書き込むと、脳ことをどのようにそれユーザーがの点に注意してくださいことができます。 ポスト は これが理由です。ありがとう!
    セール対象商品 全品一律送料無料 http://go4exports.com/hot-24542-180.html

  13. ありがとう最終的に書い |を好き気に入っ%blog_title%は約!
    只今バーゲンセール中 一部予約販売 http://www.premiumxs.nl/rock-25403-217.html

  14. Ahaa、その楽しい 会話 に関する この場所でここに 執筆の作品記事このこれを私もコメントブログ、私はすべてのことなので、この時点で、今を読んでいます。
    100%品質保障 店内全品ポイント10倍 http://clinicasanbenito.com/hot-23044-181.html

  15. canada viagra skriver:

    Usual Communication To buy viagra in canada

Lämna en kommentar