Svenska ehandelstrender 2012

En av de sakerna jag jobbar mest med är att föreläsa om trender. Allt oftare om ehandelstrender. Därför tänkte jag, likt ehandel.se-nyhetsbrevet, kolla in i spåkulan och se vilka trender vi kommer se under 2012. Kombinerad trend- och spåkula, helt enkelt. Med fokus på Sverige.

Mer one click buy, färre varukorgar
Är ingen hemlighet att jag fullkomligt ÄLSKAR one-click-buy. Amazon och Apple App Store är helt suveräna på detta (Apple hyr rättigheter för att få använda Amazons patent) och det blir allt vanligare med ”frictionless buying”. Det är ingen vild gissning att vi kommer få se fler one click buy-lösningar under året hos fler aktörer, och kanske ett par startups som vill bli plattformen för det. I samma veva åker den föråldrade standarden med varukorgar ut, som ju är en kopia av den fysiska handeln (och dess begränsningar). Varukorgar kommer säkert finns kvar men ett klick istället för tre är alltid två klick mindre (dvs enklare) för kunden.

Fri frakt allt vanligare
I USA har fri frakt varit ganska standard länge medan vi i Sverige gladeligen betalar inte ens fastpris i många fall, utan baserat på hur stort eller tungt paket. Som kund vill jag inte bara ha fastpris, jag vill ha gratis. Att fri frakt kommer bli vanligare i Sverige är ingen chansning, det är en trend vi sett under flera års tid och som krävs för att ehandeln ska fortsätta äta marknadsandelar från den fysiska handeln. Detta blir möjligt på grund av Postens fantastiska prissänkningar (och produktförbättringar gentemot slutkunderna) under 2012 (som definitivt krävs om ehandel ska fortsätta växa i samma takt).

Större designfokus
Ehandelssverige är verkligen urusla på design. Det finns några fina undantag som Heppo, More More More och såklart – Headler. Inte ens Nelly.com är särskilt mycket att hänga i julgranen. Rent generellt är svenska ehandelssajter riktigt, riktigt fula. Med tanke på denna hemska statusrapport av ehandelssverige, är det inte konstigt att design kommer bli ett större fokus under 2012 för många ehandlare. Och med nya plattformsaktörer som Tictail (som är fantastiskt duktiga på att göra saker vackra) är jag inte orolig för att designboomen för ehandelssverige dröjer särskilt länge. 2012 är förhoppningsvis året då de svenska ehandlare fattar att det är en interaktionsdesigner de ska anställa och inte en  ”junior SEO och konverteringsexpert”.

Fler varumärken lanserar egen ehandel
Det här har varit en av de största trenderna senaste två åren. Att varumärken lanserar sina egna ehandelssatsningar, parallellt med att pusha ut sina produkter till agenter och andra (e)handlare. Skapar såklart en viss konkurrensproblematik, eftersom varumärkena börjar konkurrera med sina största kunder. Än så länge har dock vi handlare inte kunnat göra så mycket åt detta, eftersom det är varumärkena som sitter i maktpositionen. Självklart vill de ha större del av värdekedjan. Det är en superchans att skapa sig bättre marginaler och större möjligheter med egna försäljningskanaler. Denna trend kommer fortgå under 2012 och de flesta större varumärkena kommer satsa på egen ehandel. Oberoende ehandlare kontrar med att lansera egna varumärken, antingen under eget namn eller genom att lansera ett helt separat brand. Allt för att öka marginalerna och få större valfrihet i vilka varumärken man vill jobba med. May the force be with us.


2 Kommentarer

  1. Magnus Lundin skriver:

    Jag tror ta mej tusan att du har helt rätt!

    Utöver dessa så tror jag att m-handeln kommer att utvecklas extremt mycket under året, men att det under 2012 kommer att vara early movers och retailers med större budgets som lanserar, och att det under 2013 blir den stora klungans tur då fler tjänster kommer att ha möjliggjort kostnadseffektiva lanseringar.

    Ha det!

    /Magnus

  2. Hans skriver:

    Tack för en bra blogg! Det ni skriver stämmer ju, även om det finns andra sätt att göra vissa saker.

    Ta gärna en stund på http://www.happygift.se.

    Nystartad (Dec-11) butik med presenter. Tips om allt som kan göra oss bättre uppskattas!

Lämna en kommentar